top of page

ג'חנון חמאה חומה לשבת

עודכן: 2 בנוב׳ 2023

בתקופת הקורונה, סדנאות הזום והלייבים, כבר הבנו שלפחמימות יש מקום של כבוד בכל מה שקשור לשמירה על בריאות הנפש שלנו. כל העיסוק באפייה, אם זה שקילת חומרי הגלם, מעקב אחרי הוראות, הציפיה, האפייה, הטעימה. האפייה שומרת על המוח והגוף שלנו עסוקים, ובעתות לחץ זה משפיע לטובה על הנפש.

אחת הפחמימות הכי מנחמות שיש, היא הג'חנון. מאפה פלא תימני שטעים כמעט בכל צורה. את הג'חנון הראשון שלי הכנתי אי שם בתקופת הסגר הראשון, ומאז, אוי ואבוי לי. מאז, הג'חנון הפך להיות תושב של קבע בבית שלנו. כי ברגע שמכינים ג'חנון, וברגע שטועמים ג'חנון ביתי, ישנן פחות ופחות סיבות לא להכין אותו.

הזמן חלף, ולמרות שישנה סדנת הכנת ג'חנון מוקלטת באתר, התחיל להציק לי שהמתכון לא נמצא גם בבלוג. אולי להציק זו לא המילה הנכונה, אבל הרגשתי שהגיע הזמן. כולנו צריכים נחמה, כולנו צריכים להעסיק את המוח, ואם נודה על האמת, כולנו צריכים ג'חנון לשבת.

אני אוהבת להכין ג'חנון חמאה חומה, אבל אפשר גם לדלג על החמאה החומה ולהכין ג'חנון עם חמאה מומסת. זה יצא טעים לא פחות.

חמאה חומה, היא בעצם חמאה שאני מבשלת, בלי להוסיף לה כלום, ומביאה לרתיחה עד שמוצקי החלב בחמאה מתקרמלים באופן טבעי. כשזה קורה, החמאה משחימה ומבעבעת מאוד, וריח אגוזי קרמלי מציף את האף. בעיני חמאה חומה מוסיפה להכל, אבל יש שנרתעים ממנה. לכן, כתבתי כאן הסבר להכנת חמאה חומה, ולחלופין, אפשר לוותר ופשוט להשתמש בחמאה מומסת.

אז בואו נכין ג'חנון חמאה חומה לשבת!



|מה צריך להכנת ג'חנון חמאה חומה לשבת

1 ק"ג קמח לבן

50 גר' סוכר לבן

2 גר' (1⁄2 כפית) אבקת אפייה

35 גר' דבש

20 גר' מלח דק

675 מ"ל מים

15 גר' שמן זית

300 גר' חמאה

10 ביצים (או פחות, לפי הטעם)

1-2 תיונים רגילים, ארל גריי או תה רגיל

|לרסק עגבניות:

2 עגבניות גדולות ובשלות מאוד

1 פלפל חריף אם אוהבים – צ'ילי / חלפיניו

קורט שבבי צ'ילי חריף מיובש

1/2 כפית מלח דק

1/2 כפית פלפל שחור טחון

2 כפות שמן זית


אל תשכחו לתייג אותי בג'חנון שלכם:

אינסטגרם: lioroooosh@

פייסבוק: Lioroooosh

טיקטוק: lioroooosh@

כנסו לסרטון באינסטגרם ממש פה:



|אופן ההכנה:

במיקסר עם וו לישה מעבדים את הקמח, הסוכר, אבקת האפייה, הדבש, המלח והמים עד לקבלת בצק. ממשיכים לעבד כ-5-7 דקות במהירות נמוכה בינונית עד לקבלת בצק אחיד, חזק ואלסטי. מוסיפים את שמן הזית. מטמיעים את שמן הזית בבצק לחלוטין, ומעבירים את הבצק לקערה משומנת קלות ל-1 שעה, מכוסה. בינתיים, מכינים חמאה חומה או חמאה מומסת.

להכנת חמאה חומה:

שמים 300 גר' חמאה במחבת רחבה או סיר בינוני.

מניחים על אש בינונית ומניחים לה להינמס.

מביאים את החמאה לרתיחה, אפשר לערבב בכף עץ.

שימו לב, שמוצקי החלב הלבנים יעלו על פני השטח - זה בסדר.

ממשיכים לבשל את החמאה תוך רתיחה וערבוב קל מידי כמה דקות.

הבועות ילכו ויהפכו סמיכות יותר, כמעט כמו קצף, וצבע החמאה יעמיק ויהפוך גוון חום.

זה סימן שמוצקי החלב התקרמלו, והחמאה החומה מוכנה.

מסירים מהאש ומעבירים לקערה חסינת חום.

מניחים לה להתקרר.


מבשלים את הביצים בתה ומים כ-5 דקות.

מדוע? ראשית כדי לצבוע את הביצים בחום, שנית, כי איננו רוצים להניח ביצים עם קליפתן, הלא משם מגיעה הסלמונלה, לא נקיות בסיר הג'חנון שלנו.לשטוף ביצים, זה אסור, שכן, אם ישנן בקטריות על הקליפה, השטיפה תחדיר אותן אל פני הביצה. לכן, נבשל אותן כ-5 דקות טרם נכניס אותן לסיר הג'חנון ללילה.

מכינים את רסק העגבניות.

אפשר לגרר או אפילו לשים את החומרים בבלנדר / מעבד מזון.

את הרסק אפשר לשמור במקרר כמה ימים.

מכינים את הג'חנון:

מחלקים את הבצק ל-10 חתיכות שוות, כ-180 גר' לחתיכה. משמנים בחמאה חומה את סיר הג'חנון, וצלחת גדולה. מכדררים את חתיכות הבצק, מברישים חמאה חומה על פניהן ומכסים למנוחה של כמה דקות. בתחתית סיר הג'חנון מניחים נייר אפייה מקופל לאורך ל-2,ומשומן משני צדיו, כדי ליצור חוצץ בין הסיר לג'חנון. מניחים נייר אפייה פרוס על משטח העבודה ומשמנים בחמאה חומה. לוקחים כדור בצק, ובידיים משומנות פותחים ליריעה דקה ככל שניתן מבלי שתיקרע. מוסיפים חמאה לפי הצורך כדי למנוע קריעה, אבל אם הבצק נקרע קצת, לא קרה כלום. לאחר פתיחת הבצק, מקפלים את צידו השמאלי למרכז, את צידו הימני למרכז, ומגלגלים לצילינדר ארוך. את הצילינדר מניחים בתוך סיר הג'חנון. חוזרים על הפעולה עם כל הכדורים, כך נקבל 10 ג'חנונים סה"כ. מניחים מעל הג'חנונים את הביצים שבישלנו. אם מעדיפים, אפשר לקחת ניי אפייה חצוי או עגול, לשמן את צידו, להניח את הצד המשומן על הג'חנונים ואת הביצים עליו. משמנים גם את מכסה הסיר. אם אופים מיד – מחממים תנור ל-100 מעלות ואופים 12 שעות.

אם אופים בערב, מניחים מיד את הסיר במקרר, ואופים בתנור שחומם ל-100 מעלות ל-12 שעות. מגישים עם הרסק, ועם סחוג אם אוהבים.

בתיאבון!


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page